نرم‌افزار قدرتمند آباکوس (Abaqus)دوره‌های آموزش نرم‌افزار آباکوس

این نرم‌افزار آباکوس محصول شرکت فرانسوی داسو سیستمز می‌باشد.

آباکوس قابلیت حل مسایل از یک تحلیل خطی ساده تا پیچیده‌ترین مدلسازی غیر خطی را دارا می‌باشد.

این نرم‌افزار دارای مجموعه المان‌های بسیار گسترده‌ای می‌باشد که هر نوع هندسه‌ای را می‌توان توسط این المان‌ها مدل کرد. همچنین دارای مدل‌های رفتاری بسیار زیادی است که در مدلسازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظیر فلزات، لاستیک‌ها، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، بتن مسلح، فوم‌های فنری و نیز شکننده و همچنین مصالحی ژئوتکنیکی نظیر خاک و سنگ، قابلیت بالایی را ممکن می‌سازد. نظر به اینکه آباکوس یک ابزار مدلسازی عمومی و گسترده می‌باشد، استفاده از آن تنها محدود به تحلیل مسائل مکانیک جامدات (یعنی مسئله تنش – کرنش) نمی‌شود.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان مسایل مختلفی نظیر انتقال حرارت، انتقال جرم، تحلیل حرارتی اجزاء الکتریکی، اکوستیک، تراوش و پیزوالکتریک را مورد مطالعه قرار داد.

زمانی که شما نرم افزار آباکوس را نصب می‌کنید، مجموعه ای از نرم افزارها بر روی سیستم شما نصب می‌شوند. مهم‌ترین این نرم افزارها عبارتند از : abaqus/cae، abaqus/viewer و ababqus/command . در ادامه هر یک از این محیط‌ها معرفی شده‌اند.

نرم افزار abaqus/cae

این نرم افزار اصلی‌ترین نرم افزار مجموعه آباکوس است. عبارت cae در نام آن مخفف Complete Abaqus Environment است. این نرم افزار رابط گرافیکی آباکوس است که به شما اجازه میدهد تا مدل‌سازی خود را در یک محیط visual انجام دهید. این نرم افزار دارای 9 محیط است که اصطلاحا به هر یک ماژول (module) گفته می‌شود. 

محیط Part

در این ماژول شما می‌توانید قطعاتی که می خواهید مورد تحلیل قرار دهید را طراحی نمایید.  در صورتی که شما نتوانید قطعه مورد نظر خود را در ماژول پارت آباکوس طراحی کنید، برای این کار باید از کتیا یا سالیدورکس استفاده کنید و سپس فایل مجموعه مونتاژی (assembly) که می خواهید تحلیل کنید را به داخل آباکوس ایمپورت کنید.

محیط Property

در این ماژول شما می‌توانید موادی که قطعات مورد تحلیل از آن‌ها ساخته شده‌اند را تعریف نماید.  آباکوس فاقد کتابخانه مواد است و به همین جهت شما خود باید ثوابت فیزیکی مواد موردنظر را وارد نمایید. 

محیط Step

  در این ماژول، شما نوع تحلیل یا تحلیل‌هایی که باید بر روی مجموعه مونتاژی انجام شود را تعیین می‌کنید. استپ‌های موجود در آباکوس به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: استپ‌هایی که تحلیل‌های خطی را انجام میدهند و استپ‌هایی که تحلیل‌های غیرخطی را انجام میدهند. 

 محیط Intraction

در این ماژول، شما می‌توانید اندرکنش ها(مانند تماس)، فیزیک حاکم بر اندرکنش ها(مانند با اصطکاک یا بدون اصطکاک بودن)  و قیدهای موجود در مساله (صلب بودن برخی از پارت ها) را تعریف نمایید. همچنین تعریف ترک اولیه، درز (seam) و یا جرم نقطه ای در این ماژول باید انجام شود.

محیط Load

در این ماژول، شما باید شرایط مرزی، بارگذاری‌ها و شرایط اولیه (نظیر سرعت اولیه یا دمای اولیه) را تعریف نمایید.

محیط Mesh

در این ماژول، شما باید تمامی پارت‌های موجود در مجموعه مونتاژی را مش بزنید(به غیر از پارت‌های به صورت analytical rigid که احتیاجی به مش ندارند.). علاوه بر این شما باید فرمولاسیون و فیزیکی که المان‌های مربوط حل می‌کنند را هم تعیین نمایید.

محیط بهینه سازی (optimization)

این ماژول برای مسایل شامل بهینه سازی مورد استفاده قرار میگیرد. البته قابلیت‌های موجود در این ماژول گسترده نیست و در صورت نیاز به بهینه سازی مساله ای که در حل مدل المان محدود آن، از آباکوس استفاده می‌شود، از روش‌های دیگری استفاده می‌شود.

محیط  Job

در این ماژول شما باید از مدل ایجاد شده، اصطلاحا یک جاب یا وظیفه برای آباکوس تعریف کنید. سپس شما می‌توانید با صدور فرمان حل (اصطلاحا submit کردن جاب تعریف شده)، به آباکوس دستور دهید تا حل را آغاز کند. در این ماژول می‌توانید تعیین کنید تا چه میزان از توان سخت افزاری سیستم مورد استفاده (لپ تاپ، pc یا سوپر کامپیوتر) شامل RAM و cpu درگیر حل مدل شود.

محیط visualization

این ماژول مخصوص مشاهده نتایج است. بسته به تنظیمات مربوط به اخذ خروجی‌ها در ماژول استپ، شما می‌توانید نتایج ثبت شده تا هر لحظه از انجام تحلیل را مشاهده کنید. این ماژول به صورت مستقل نیز در مجموعه نرم افزارهای آباکوس نصب می‌شود و همان abauqs/viewer است.

نرم افزار abaqus/command

 با استفاده از این نرم افزار می‌توانید مدل ایجاد شده در محیط آباکوس cae را ران کنید. البته این بار، این کار از طریق استفاده از فایل با پسوند inp انجام می‌شود. به‌طور کلی، اصلی‌ترین مزیت حل مدل از طریق این نرم افزار، به هنگام حل مدل‌های همراه با ساب‌روتین است. تنها از طریق این نرم افزار است که خطاهای نوشتاری و دستوری موجود در فایل ساب‌روتین شما، به شما اعمال می‌شود.